Hochschwab csúcshódítás

Az Írott-kő tetején álló kilátóból az Alpok számos csúcsa látható, ezek közül az egyik, ha nem a legtávolabbi a Hochschwab tömbje! Így már régóta ott motoszkált a fejemben, hogy meg kellene hódítani a 2277 méteres hegycsúcsot, hogy onnan visszatekinthessek a Kőszegi-hegységre. Mivel hétvégére ideális időt jósoltak, így nem hezitáltam tovább, kiadtam a parancsot a csúcstámadásra!

Két és fél óra autózás után értük el túratársammal, Márkkal Seewiesen aprócska települését, aznapi túránk kiindulópontját (és később célját is). Gyorsan összekaptuk magunkat, hogy mielőbb nekivághassunk a hegymenetnek: kellett is a mozgás, elvégre a hőmérő higanyszála a 10 °C-ot sem érte el az induláskor, mi pedig csupán pólóban voltunk...

Indulás Seewiesen-ből

Nem volt időnk "fázni", rövid aszfaltozás után rögtön megkaptuk a meredek hegyoldalt. Kezdésnek 1 kilométeren majdnem 400 m szintet kellett rögtön leküzdenünk hangulatos fenyőerdő mélyén. Az aljnövényzet rendkívül gazdag volt: kosborok uralták azt.

A szívünk a torkunkban dobogott, de kitartóan másztunk - néhol négykézláb - feljebb és feljebb, reménykedve, hogy már nincs sok a rendkívül meredek részből. Sokáig kellett reménykednünk, de aztán csak leküzdöttük a legnehezebb részt: az erdőből kiérve a teljesen kopasz gerincen találtuk magunkat. 3 kilométert baráti másfél óra alatt sikerült abszolválnunk... De az elénk táruló látvány minden izzadtságcseppet megért!

Az erdők szintje fölé érve ezt láthattuk

Az alpesi réteken tömegesen sárgállott a zergeboglár és fehérlett a havasi magcsákó, de a szivárvány minden árnyalatában láthattuk virágokat: ezen gyönyörűségek szinte teljesen elterelték a figyelmünket a távolban magasodó Alpok hegycsúcsairól. Ám szerencsére azokat is észrevettük! :)

Alpesi virágcsokor

A platón kanyargó ösvényen folytattuk utunkat, fel-le hullámozva közeledtünk fokozatosan a Hochschwab felé. Előbb a Mieserkogel, majd a Mittelkuppe és Severinkogel csúcsait mellőztük, közben pedig a környező hegyek látványából merítettünk erőt az előttünk álló kilométerekhez.

Panorámaképek a hegygerincről

Emberekkel sokáig nem találkoztunk, annál inkább zergékkel. Előbb csak a távolban szúrtunk ki pihenő egyedeket, aztán már a közvetlen közelünkben is megjelentek, így megpróbáltam pózolni is egyikükkel, viszonylag eredményesen. A szél a kopár hegygerincen alaposan rákapcsolt, így jól jött a reggel a hátizsákomba rakott pulóver, így már komfortosan élvezhettem a zergék és hegycsúcsok látványát!

Zergekaland

4 órányi túrázás után is még döntetlen volt az állás, már ami az emberek vs zergék számának versenyét illeti. Ennek kifejezetten örültünk, igazán jó volt kémlelni a meredek hegyoldalakat, hogy újabb és újabb négylábú patásokat láthassunk! A szél mindeközben fokozatosan veszített erejéből, így pulóverem mögül kezdett előtörni túrafüggő énem/pólóm... :)

Túrafüggés előtörőben - háttérben (tőlem kissé balra) a Hochschwab csúcsa

A távolban feltűnt már a hegység legmagasabb pontja is, tetején a csúcskereszttel. Ez motiválólag hatott ránk, bár eddig is jókedvűen faltuk a kilométereket. Hófoltokon keresztül vezetett utunk, így jutott egy kis havas móka is a változatosság kedvéért! :)

Havas-jeges kaland

Az Eismauer 2194 méteres csúcsa mögött várt ránk a Schliesthaus, ahol ki is használtuk a lehetőséget egy kis frissítésre. Az én választásom egy nagy tányér zöldséglevesre esett, mely kellően átmelengetett a végső csúcstámadás előtt. A leves bekanalazása közben a Hochschwab csúcsával szemezhettem, no meg a távolban feltűnő 2-3000 méter magas hegyekkel!

Balra a Hochschwab, jobbra a Schliesthaus

Zöldségleves, háttérben a Hochschwab

A leves mellé királyi panoráma társult

Virágos mező 2100 méteren

A menedékháztól egy utolsó kaptató választott már csak el a célunktól, melyet jó negyed órányi kitartó mászás után végül meg is hódítottunk. Jöhetett a csúcspacsi a 2277 méter magas Hochschwab csúcsán, majd a "kötelező" pózolás a csúcskereszttel, aztán letelepedtünk annak tövébe, hogy hosszú perceken keresztül élvezhessük a körpanorámát! :)

Csúcs ez az érzés!

Panorámaképek a Hochschwab-ról

Távoli csúcsok közelebb hozva

Miután kigyönyörködtük magunkat, nehezen ugyan, de folytattuk utunkat, elvégre a hegymászás nehezebb része, a lejtmenet még ránk várt. A gerincen haladtunk lefelé egészen a Fleischer Biwak-ig: a kis menedékbivakban 3-4 ember kényelmesen elfér - állapíthattuk meg, amikor benéztünk annak ajtaján. Éppen akkor is teltházzal üzemelt, így beljebb nem merészkedtünk.

Fleischer Biwak - búcsú a hegygerinctől

A hegygerincnek itt búcsút intettünk, és megkezdük a meredek ereszkedést: néhány perc múlva a G'Hackte klettersteig út felső bejáratánál találtuk magunkat, mely egy A/B nehézségű, tehát klettersteig felszerelés nélkül is járható vasalt út. Izgalmas kaland volt leereszkedni a láncokkal, létrákkal és lépcsőkkel biztosított úton. Az ilyen terep nekem nagyon fekszik, az átlagnál gyorsabban ereszkedtem le, míg Márkra vártam volt időm gyönyörködni is a tájban, megfigyelhettem, hogy milyen meredek a Hochschwab hegyoldala!

G'Hackte klettersteig

A meredek ereszkedést rövid, de meredek emelkedés követte: eközben többször is visszafordultunk, hogy megnézzük, hol is követtük el a kalandos szintvesztést, balra pedig a Hochschwab rendkívül meredek hegyoldalát vehettük alaposan szemügyre.

A törésvonal mentén ereszkedtünk le (bal oldali kép) és a Hochschwab meredek oldala (jobb oldali kép)

A lokális maximumot elérve fújhattunk egy nagyot, hogy aztán a meredek, kőmorzsalékos ereszkedést minél nagyobb odafigyeléssel, megcsúszások nélkül abszolválhassuk. Hamarosan elértük a törpefenyvesek birodalmát: az apró "fenyőbokrok" között pirosló rhododendronokat figyelhettünk meg!

A szomszédos sziklák közül pedig mormoták ugrottak elénk és kezdtek sprintelni előlünk a biztonságot nyújtó sziklaodúik felé. Kitartóan vártam, hogy újra előbukkanjanak, azonban csak a fejét dugta ki egy-egy jószág, többet nem mutattak meg magukból...

Szégyenlős mormota

A Voisthaler Hütte-ig a völgyben kanyargó ösvényt követtük, melynek a lejtési szöge már sokkal barátibb volt, jó tempót menve értük el a menedékházat, ahol ismét frissíteni tudtunk. A szóda mellé ismét páratlan panoráma társult!

Voisthaler Hütte

Bár még messze voltunk Seewiesen-től, ám innen már gyorsan tudtunk haladni: mindvégig a völgy mélyén. Érintettük a francia emlékkeresztet és a Florlhüttét, aztán pedig egy látványosan lefelé robogó hegyi patak mellett sétálva megpillanthattuk a távolban Seewiesen házait és templomát!

Ereszkedés Seewiesen felé

A meredek hegyoldalak végig nézelődésre adtak okot, jót beszélgetve szinte repültek a kilométerek: erőtől duzzadva értünk vissza Seewiesenbe, hogy néhány perc gyönyörködés után élményekkel feltöltődve intsünk búcsút az Alpok mesés világának!