Tanúhegyek nyomában RELOADED - Badacsonyi barangolás

Múlt hétvégén a Tanúhegyek nyomában túra 40 km-es távját teljesítettem: megmásztam 6 Balaton-felvidéki tanúhegyet (Badacsony, Szigligeti-várhegy, Szent György-hegy, Csobánc, Tóti-hegy, Gulács)! Ám az aznapi időjárásnak köszönhetően egyiknek csúcsról sem élvezhettem a panorámát, helyette mindenhol csak ködtenger fogadott.... Így érett bennem egy "visszavágó", ám ezúttal megelégedtem "csupán" a Badacsony meghódításával, illetve annak körbebarangolásával. Útvonalat sem kellett ehhez terveznem, erről ugyanis gondoskodott Orbán Imre, a Badacsonyi barangolás túramozgalom kiírásával, az ebben megadott útvonalat csak pár helyen egészítettem ki extra kitérőkkel, hogy szinte minden látnivalót érinthessek, amit szerintem a környéken érdemes felfedezni. Jöjjön tehát egy napsütéses, full panorámás nap története sok-sok képpel, mely során átsétáltam az őszből a télbe, aztán pedig vissza! :)

42_4.jpg

Badacsony vasútállomásról indítottam a túrát, majd a sárga sáv jelzéseket követve rögtön megindultam egy szinttel magasabbra, a Római út felé. Furcsa volt elsétálni az éttermek, büfék sora és a mini vidámpark mellett, most mindegyik zárva volt, emberek sehol, mintha egy teljesen más világba cseppentem volna, mint amit eddig Badacsonynak hittem. Értem ez alatt magát a települést, nem pedig a tanúhegyet, mert annak tetején szerencsére ki lehetett fogni nyáron is olyan pillanatokat, amikor az ember úgy érezhette, hogy a nyugalom szigetén jár! Most azonban a falu központja is nyugalmat árasztott, minta megpróbálná kiheverni a nyári tömeg okozta sokkot. Egy-két háza pedig még hangulatos karácsonyi díszeket is kapott, most már nem is éreztem ezt korainak, elvégre e vasárnap megkezdődik advent, a karácsonyra való felkészülés időszaka.

Elérve tehát a már korábban említett Római utat, egy kis történelmi és gasztronómiai kalandozást tehettem. Előbbit azért, mivel ahogy a neve is utal rá, ezen a nyomvonalon már a római korban is közlekedtek, gyönyörűen rálátva az akkor még magasabb vízállású magyar tengerre. Utóbbit pedig azért, mert az út mellett végig hangulatos kis borozók csábítják az embert nyaranta, barátaimmal nem egyszer s nem kétszer tértünk be ezen vendéglátó egységekbe megkóstolni a helyi borokat. Most azonban szinte az összeset zárva találtam, nem meglepő módon, ők is rápihennek a következő szezonra. 

1_92.jpg

Azért ha az ember borozni szeretne, megteheti ezt most is! :)

Elérve a Kisfaludy Sándor utcát, bekanyarodtam oda, hogy végre bemelegedjek kicsit, ugyanis a reggeli mínuszok miatt ekkor még nem éreztem magam túl komfortosan. Szerencsére az emelkedő biztosította a komfortfokozatom javulását, elhaladva a szebbnél-szebb pincészetek mellett, emlékeimben a fejem búbjáig elmerülve értem fel rövidesen a Szegedy Róza Házhoz, ahol bor- és irodalmi múzeum került kialakításra. Most azonban remélem már nektek sem meglepő módon ez is zárva tartott, így hát csak kívülről nézhettem meg a szépen rendben tartott portát és a mellette fakadó Kisfaludy-forrást. 

3_79.jpg

Szegedy Róza ház, bal oldalon pedig a házaspár szobra

4_70.jpg

Kisfaludy-forrás

Innen már csak egy köpésre volt a Kisfaludy Ház, ahol jelenleg étterem üzemel, a bortúráinknak itt szokott a záró állomása lenni a szomszédos Hertelendy borozónál, így ezen emlékeimtől búcsút véve folytattam az utamat egyre magasabbra és magasabbra, egészen a Rózsa-kőig. 

5_60.jpg

Kilátás a Kuruc körútról nyugati irányba

Itt most nem időztem sokat, tudtam, hogy fogok még erre járni utam során, így egyből balra kanyarodtam, rá a Kuruc körútra, melyet a piros sáv és tanösvény jelzések jeleztek végig. A legfelső szőlőbirtokok között haladtam a volt Rodostói turistaházig, balra a Balaton kék víztükrében és az odáig lenyúló szőlősorokban, jobbra pedig a grandiózus "kőzsákokban" és kőtengerekben gyönyörködtem. És ismét csak megállapíthattam, hogy mi emberek milyen kicsik is vagyunk a természethez képest...

6_52.jpg

Bujdosók lépcsője: 1, 2, 3, ... 464!

Itt aztán jelzést váltottam, a Kőkapuig három kilátóponthoz való letéréstől eltekintve végig az országos kéktúra nyomvonalán haladtam. Rögtön fel a Bujdosók lépcsőjén! 464 lépcsőfokot kellett leküzdenem az egykori lávató kihűlt tetejéig, ezt a számot még kimondani is fárasztó! Joggal mondhatja a turista, hogy ez egy igazán izzasztó menet lesz, de van egy jó hírem! Mert bár valóban szívet dobogtató élmény minden egyes lépcsőfok leküzdése, azonban több pihenő is kialakításra került bizonyos időközönként, melyeket híres kuruc történelmi személyekről neveztek el, mint például Zrínyi Ilonáról vagy Lórántffy Zsuzsannáról. Így aki nem bírja, nyugodtan megállhat és leülhet pár percet szusszanni, mielőtt folytatná a kemény küzdelmet. Vagy van egy másik opció, amivel én is éltem a hagyományos pihenőhelyek helyett: nevezetesen, a szakasz közepe tájékán több, kitaposott ösvény is indul ki jobbra, a hegyszirt felé, ahonnan a kőzsákok tetejéről fantasztikus panoráma tárul az ide kimerészkedő szemei elé (CSAK ÓVATOSAN!!!)! És igen, PANORÁMA! Na ezért is jöttem vissza! Feltűnik teljes egészében a Szent György-hegy, a Szigligeti-hegyek, még távolabb pedig a Keszthelyi-hegység vonulata is. Csodás - állapítottam meg, és percekig csak néztem a tájat, volt mit bepótolnom múlt hétről! :)

7_46.jpg

8_45.jpg

A lépcsősor második felét is leküzdve a legfelső, Cinka Pannáról elnevezett pihenőnél a kék háromszög jelzésen kisétáltam a Tördemici kilátóponthoz, ahonnan szűk látósugárban, de remek kilátás tárult elém a Szent György-hegy felé. Itt éreztem először azt, hogy valóban itt a tél, ugyanis a Badacsony tetejét vékony rétegben ugyan, de fehér hólepel borította azokon a részeken, ahova a Nap még nem sütött be ekkor. Mintha valaki porcukorral meghintette volna a talajt fedő friss avarréteget. Mint ahogy fentebb írtam is, ez volt az a pillanat, amikor úgy éreztem, hogy átlépek a színpompás őszből a (remélhetőleg minél többet) fehérlő télbe. A hegy fennsíkjának szélén haladtam innentől egy jó darabig, számos helyen remek kilátást nyújtó pontokkal! 

9_41.jpg

Tördemici kilátóhely

10_39.jpg

Legelső ilyen állomásom volt a Mária Henrietta pihenőhely. József nádor magyar királyi herceg leánya, II. Lipót belga király felesége, és ezáltal belga királyné Mária Henrietta 1871. augusztus 30-án járt erre, a fennmaradt források szerint nagyon élvezte az itteni látogatását, gitározott és magyar nótákat énekelt.

Ranolder kereszt és a kilátás onnan (galéria)

Második állomásomon nem csak a kilátást volt érdemes megnézni, hanem az itt felállított kőkeresztet, melyet Ranolder Jánosról, veszprémi püspökről és egyetemi tanárról neveztek el Ranolder keresztnek. A püspök és tanár jövedelme nagy részét (nagyjából négy millió forintot - ez akkoriban rendkívül nagy összegnek számított!) karitatív tevékenységekre fordította, szabadidejében pedig szőlőbirtokaira visszahúzódva élte életét hitben, szerénységben. A Badacsony lejtőire és ő telepíttetett szőlőket, ezáltal megalapozva a helyi modern szőlőtermesztést.

13_33.jpg

Egry József kilátó

A harmadik kilátópont az Egry József kilátó volt, annak tetejéről, illetve oldalából remekül rá lehetett látni a badacsonyi szőlőbirtokokra, a Balaton széles víztükrére, a túlparton emelkedő két fonyódi dombra, valamint az azok mögött hullámzó Somogyi-dombság lankáira. A kilátó névadóját, Egry Józsefet hívják a Balaton festőjének is, badacsonyi otthonában ma emlékmúzeum működik, Badacsony kikötőjében pedig a festőt ábrázoló szobor állít neki emléket. 

A fennsík szélét elhagyva elindultam annak közepe felé, ám egy rövid emelkedőt leküzdve jött egy derékszögű jobbkanyar, mellyel ismét a fennsík széle felé tartottam, bazalt lépcsősoron lefelé lépkedve. Itt található Dr. Jugovics Lajos geológus, vulkanológus és egyetemi tanár emléktáblája, akit a Badacsony egyik megmentőjének tartanak, ugyanis rendkívül sokat tett azért, hogy megszüntessék az itteni bazaltbányászatot, valamint hogy természetvédelmi területté nyilvánítsák azt. 

14_31.jpg

Páholyból nézhettem le a Balatonra! :)

A lépcső alján pedig már a Páholykő kilátópont várt rám, közvetlenül mellette pedig a Hertelendy emlékkő. Hertelendy Ferencz a Magyar Szőlősgazdák Országos Egyesületének és a Balatoni Szövetségnek az alelnöke volt. Sokat tett az északi parton futó vasútvonal kiépítése érdekében, ami később megnyitotta a Balaton északi partját a turizmus fejlődése előtt. A Páholykőről pedig páholyból élvezhettem a panorámát, ezúttal keleti irányban: feltűnt a lábaim előtt Badacsonytomaj, a híres Szent Imre templommal, mögötte az Örsi-hegy, a Fülöp.hegy, tetején a kilátóval, melyből a legszélesebb panoráma nyílik a Balaton víztükrére. És halványan még a Tihanyi-félsziget is felsejlett a távoli horizonton!

Kisfaludy kilátó és a panoráma (részletekben...) /galéria/

Jöhetett a büntetés az elvesztett szint miatt: egy másik lépcsősoron ezúttal felfelé bandukoltam, egészen a Badacsony legmagasabb pontjáig, a 437 méter magasan álló Kisfaludy kilátóig (rövid kitérő a kék háromszög jelzésen). Majd' 80 lépcsőfokkal később pedig már annak legfelső szintjéről élvezhettem a 360°-os PANORÁMÁT!!! Kiélvezni igazán csak élőben lehet, ennek oka, hogy fényképezni azt nem egyszerű a kilátó speciális fa szerkezete miatt. A klasszikus tanúhegyeken kívül (Gulács, Tóti-hegy, Csobánc, Szent György-hegy) látszódtak kevésbé ismert bazalt- és egyéb hegykúpok is: a Haláp-hegy (szintén jelentős bányászati tájsebbel); a Hegyesdi-várhegy, tetején a Hegyesdi vár romjaival; a Sümegi-várhegy,; az Agár-tető; a Dél-Bakony, élén a Kab-heggyel és a Keszthelyi-hegység vonulatai többek között. Már ezekért a percekért megérte útra kelni, és még mennyi minden várt rám aznap! A jutalmam azonban e szakaszon nem csak a panoráma volt, hanem egy őzike is, aki nem zavartatva magát, szinte teljesen a közelembe jött, így remek felvételeket tudtam róla készíteni! :)

Nem meglepő módon innen csak lefelé vihetett az utam, még mielőtt elértem volna a Kőkaput, a frissen festett sárga háromszög jelzések újabb kilátóponthoz hívogattak, invitálásukat nem is tudtam visszautasítani. A jelzések a felhagyott tördemici bazaltbánya egyik bányaudvarának tetejére vezettek, ahonnan a Tapolcai-medencére tekinthettem le, immáron a fényképezést sem gátolta semmilyen mesterséges akadály! Miközben panorámafotót próbáltam készíteni, a hátam mögött az avarban mozgást hallottam. Megfordulva egy lompos farkú róka sétált ki az erdőből. A nap pont odasütött, remek pillanatot teremtve rókakoma megörökítéséhez. Ám ekkor jött a bibi, ugyanis a fényképezőm továbbra is panoráma üzemmódban volt, így lenyomva a gombot nem történt rögzítés... Mire rájöttem erre, és próbáltam üzemmódot váltani, drága fotótémám már vígan az erdő sűrűjében rejtőzött el előlem... És persze valami miatt a fényképezőm a panorámaképet sem akarta elkészíteni, így maradt a normál tájkép, róka nélkül. :( 

A tördemici bányaudvar teteje, Csobánc vára és a Szent György-hegy csodái (bazaltorgonák, Lengyel kápolna és Tarányi présház)  (galéria)

24_15.jpg

Kőkapu

Visszatérve az OKT-ra, a Kőkapu hatalmas, szabályos öt- és hatszögletű bazaltoszlopai és az azok eróziója következtében keletkezett kőtenger oldalában búcsúztam el a hegy fennsíkjától, hogy a meredek bazaltoszlopokkal, kőtengerekkel és - sajnos - kőbányákkal tarkított meredek hegyoldal aljában tegyek egy kört, a Kuruc körúton, végig nagyjából 300-340 méteres magasságban hullámozva fel-le.

25_12.jpg

A tördemici bánya aljában

27_11.jpg

Kőszivacs :)

Romos bazaltépületek jelezték számomra az egykori bányaüzem területének elérését, a turistaútról többször is letértem, balra az egyes rekultivált bányák irányába, jobbra pedig remek kilátóhelyek felé. A tördemici bazaltbánya üzemelt a hegyen a legtovább, 1964-ben zárták be a 312 méteres magasságban nyitott bányaudvart, ahol a jól hasadó kövekből útburkolásra alkalmas macskaköveket készítettek. Itt állították elő az ország legtöbb bazaltkockáját! Aztán szerencsére 1965-ben tájvédelmi körzetté nyilvánították a Badacsonyt, köszönhetően többek között a már emlegetett Dr. Jugovics Lajosnak.

Az egyik bányaudvarban érdekes "kőszivacsokat" figyelhettem meg, köszönhetően a Tűzgyűrű tanösvény ismertető táblájának, ahol ismertették azok keletkezését. Nem kell nagy kutatómunka ezen képződmények megtalálásához, csak nyitott szemmel kell járni! Itt jegyezném meg, hogy a Kuruc körút és a Tűzgyűrű tanösvény kéz a kézben járnak, számos táblát érintve kaphatunk részletes információkat a tanúhegy keletkezéséről, a geológiai látványosságokról, érdekességekről, a kialudt tűzhányó utáni életről.

Ismert szakasz következett, a jelenlegi Rodostói kulcsosház után elértem a volt turistaház épületét és a Bujdosók lépcsőjének alját, a Rózsa-kőig végig frissen bejárt etap következett. Ám most kitérőt tettem a kőzsákok és kőtengerek világához több helyen is, izgalmas volt a hatalmas bazaltsziklák, törmelékek között bukdácsolni.

31_8.jpg

Kőzsákok, és az eróziójuk következtében alattuk kialakult kőtenger

33_6.jpg

Rózsa-kő, ráülni kötelező! :)

Elérve a Rózsa-kőhöz, megnéztem a jeles, vésett sziklát, melyhez egy aranyos kis "történet" tartozik: ha egy fiatal pár ráül a Rózsa-kőre, háttal a Balatonnak, akkor még az évben összeházasodnak és hosszú, boldog házasság vár rájuk! Ha pedig valaki egyedül ül rá, és közben a kedvesére gondol, az rögtön szerelembe lobban iránta. A kő így télen elég hideg, de egy csüccsenést mindenképp megér! :) Annak közvetlen közeléből pedig remek kilátás nyílott ismét csak a badacsonyi szőlősorokra, a Balatonra és annak déli partjára! Az itt tapasztalható színkavalkád ismét visszarepített egy évszaknyit: a télből az őszbe!

32_6.jpg

Kilátás a Rózsa-kőnél lévő pihenőhelytől, újra őszi hangulatban

A Kuruc körút befejező szakasza következett, a tomaji bazaltbánya egykori bányaudvara alatt, érintettem az egykori bányászüzem épületeinek romjait, valamint kitértem az egykori bányaudvarba is, amit szerencsére már szinte teljesen visszahódított a természet. A 315 méter magasan lévő szinten, 750 méteres hosszban alakították ki a bányaudvart, 70-80 méteres bányafalakkal, mely egészen 1950-ig üzemelt, ekkor hazánk legnagyobb, legtöbbet termelő bazaltbányája volt! 

A tomaji bazaltbánya nyomai (galéria)

Befejezve a kört, elköszöntem a piros sáv jelzésektől, és a sárga sáv jelzések mentén indultam meg a hegy alsóbb régiója felé. Megállásra ösztökélt a Klastrom-kút és a Szent II. János Pál pápa emlékhely, a késő őszi színekben pompázó erdőben igazán idilli kis pihenőhely! E hely közelében állt az ország első nyolc pálos kolostorának egyike, melyet 1263 körül már lakták a pálosok, a kolostor Szent Imre nevét viselte. Sajnos napjainkban e kolostorból nem maradt fenn semmi, csupán az itt fakadó forrás őrzi annak emlékét. 

Klastrom-kút és Szent II. János Pál pápa emlékhely (galéria)

Néhány méterrel lejjebb, egy jelzetlen, ám kitáblázott úton tettem egy kis kitérőt (bal kéz felé) a 2014-ben építtetett Szent István kápolnához, ahol még korábban nem jártam. Nagyon hangulatos és egyben furcsa látvány volt a bazaltból emelt kis szentély. Az oltárképen nem meglepő módon Szent István látható, ahogy országát és koronáját felajánlja a Szűz Máriának. A kápolna melletti tisztásról remekül rá lehetett látni a tanúhegy meredek falára, a fák közül kikukucskált a Kisfaludy kilátó teteje is!

38_5.jpg

Szent István kápolna

Rövid, de intenzív lejtő után pedig már Badacsonytomaj központjában jártam, előbb a Hősök kertjét néztem meg, majd az ország egyetlen bazalttemplomát, a Szent Imre templomot, ezúttal be is kukucskáltam annak ajtaján! Itt jegyezném meg, hogy a világon is csak két bazalttemplom található, abból az egyik hazánkban, a Badacsony vulkáni kúpjának tövében, annak kitermelt kőzetéből épült!

Badacsonytomaj látnivalói (galéria)

Badacsonytomajból már csak vissza kellett sétálnom a 71-es főút melletti járdán, a Balaton-felvidéki kéktúra jelzéseket követve Badacsonyba. Több strand mellett bandukoltam el, balra a Balatonnal és annak élővilágával, téli hangulatával ismerkedtem, jobbra pedig a Badacsony púpjával, szőlőbirtokaival. Így ez az aszfaltos szakasz is gyorsan eltelt, hamarosan be is csaptam a "célba", a badacsonyi vasútállomás épülete mellett. A túra minden egyes percét élveztem, csak ajánlani tudom mindenkinek!

Búcsúzóul pedig kisétáltam a mólóra, hogy testközelből is megcsodáljam a magyar tengert, illetve hogy visszanézzek teljes nagyságában az elmúlt órákban meghódított egykori vulkánra. 

Megrajzoltam a túra trackjét, jelöltem rajta a látnivalókat, így aki kedvet kapott, ez alapján be tudja könnyedén barangolni az egész Badacsonyt! :)

https://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=806810BBBDF0A7976194F880E97BCEDB.fe3?fileId=esvvkqynykhwxrwz

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://soos93.blog.hu/api/trackback/id/tr1514406538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Túraajánlók, élmények

Hazánk egy valódi kincsesbánya: telis-tele van szebbnél-szebb természeti látnivalókkal! A bejegyzéseimen keresztül szeretném ezeket nektek bemutatni! :)

Friss topikok

süti beállítások módosítása
https://www.facebook.com/barangoljunkegyutt/